خسرو باقری نوپرست؛ محمد زهیر باقری نوع پرست
چکیده
لازم است مفاهیم اساسیای نظیر فرمالیسم، آنتیفرمالیسم، و فرمالیسم میانهرو که در این مقاله به کار رفتهاند معرفی شوند. فرمالیستها معتقدند که ارزیابی زیباییشناختی یک اثر هنری معمولاً شامل توجه آگاهانه به ویژگیهای حسی یا ادراکی آن میشود و نیازی به شناخت ویژگیهای غیرادراکی آن نیست. از سوی دیگر، آنتیفرمالیستها معتقدند ...
بیشتر
لازم است مفاهیم اساسیای نظیر فرمالیسم، آنتیفرمالیسم، و فرمالیسم میانهرو که در این مقاله به کار رفتهاند معرفی شوند. فرمالیستها معتقدند که ارزیابی زیباییشناختی یک اثر هنری معمولاً شامل توجه آگاهانه به ویژگیهای حسی یا ادراکی آن میشود و نیازی به شناخت ویژگیهای غیرادراکی آن نیست. از سوی دیگر، آنتیفرمالیستها معتقدند که هیچ یک از ویژگیهای زیباییشناختی یک اثر هنری صوری نیستند. عدهای از فلاسفه اخیراً به نوعی فرمالیسم میانهرو روی آوردهاند. در این دیدگاه، گرچه همه ۀ ویژگیهای زیباییشناختی صوری نیستند، اما بسیاری هم این چنیناند، و برخی از آثار هنری دارای ویژگیهای زیباییشناختی صوریاند. مجادلات میان این سه دیدگاه رقیب حول این محور است که چه نوع دانشی برای ارزیابی زیباییشناختی شایستۀ یک اثر هنری لازم است. در ادامه، این سه دیدگاه به اختصار توضیح داده میشوند. سپس نویسندگان این مقاله موضع ترجیحی خود را در قبال آنها مطرح میکند.
فرمالیسم زیباییشناختی، آنتیفرمالیسم،